Hvordan administrere en bestilling av abonnement

En abonnementsordre er en bestilling som har minst én abonnementsvare.

De fleste av eiendommmene er som for en korttidsutleie-ordre, pluss noen få spesifikke elementer og prosesser knyttet til abonnementer, for eksempel:

  • En langsiktig reservasjon på varene som kunden abonnerer på
  • Spesifikke abonnementsrelaterte leveringsstatuser
  • Spesifikke gjentakende betalinger i løpet av ordrens levetid, relatert til de abonnerte varene

For å identifisere at en bestilling har en abonnementsvare, se etter abonnementsikonet som vises på en bestillingsvare.

og en spesifikk ordrelinje som indikerer den månedlige abonnementsavgiften:

Som vanlig kan abonnementsvarer ha lagerallokering, enten via automatisk tildeling (hvis aktiv) eller ved manuell tildeling. Denne prosessen er den samme som for vanlig utleiebestilling.

Abonnementsleveranser kan ha spesifikke abonnementsleveringsstatuser, som er nyttige for abonnementets livssyklus:

Leveringsstatuser knyttet til abonnementer

… de vanligste statusene:
Relatert til bytte av abonnement:
Relatert til avslutning av abonnement:
In Transport Out Swap In Ready Subscription End Request
In Transport Return Swap In Returned
Checked Swap Out Request
Closed Swap Out Ready
… other usual statuses Swap Out Sent
  • In Transport Out: Kan være nyttig for å markere at leveransen er sendt til bruker
  • Closed: Denne statusen kreves for å frigi en abonnementsvare, som har blitt returnert og gjøre den tilgjengelig for nye kunder. Merk: Det er ikke nok å forlate statusen som Returned eller Checked, siden varen kan være skadet, kreve rengjøring osv.
  • Swap In Ready: Automatisk status, utløses når brukeren starter en bytteforespørsel fra "Mine bestillinger"-siden i nettbutikken - for den pågående varen.
  • Swap Out Request: Automatisk status utløst når en bruker starter en bytteforespørsel fra "Mine bestillinger"-siden i nettbutikken - for den nye forespurte varen
  • Other Swap statuses: Manuelle statuser, valgfritt for lederen å bruke
  • Subscription End Request: Automatisk status, utløst etter at en kunde initierer forespørselen om å avslutte abonnement fra siden "Mine bestillinger" i nettbutikken

Merknader: Systemet vil automatisk tildele en standard sluttdato for bestilling, som er basert på en sidekonfigurasjonsinnstilling, som kan ligge veldig langt frem i tid. Standard antatt returdato er 365 dager, men denne kan endres til 3 år, 5 år eller mer.

For å konfigurere tilpassede kommunikasjonsflyter med kunden i løpet av abonnementets livssyklus kan man bruke brukervarsler i kombinasjon med abonnementer. Les om brukervarsler her.

Vanlige situasjoner kan omfatte:

  • Sende en "innsjekking"-e-post på dag 10 / dag N av abonnementet, for å sjekke at alt er i orden med produktet eller dele vedlikeholdsinstruksjoner
  • Sender etterfølgende påminnelser, knyttet til eventuelle abonnementsspesifikke statuser

Systemet vil automatisk sende (ved en trigger) følgende e-poster til butikksjef og sluttkunde

  • Forespørsel om å avslutte abonnementet
  • Bestilling av abonnement
  • Forespørsel om å bytte til en annen vare

En abonnementsordre bør lukkes ved slutten av levetiden ved å endre ordrestatusen til Closed. Dette vil være medvirkende til å administrere bestillinger (oversikt, filtrering osv.).

Merk: en kunde kan starte en abonnementsavslutning (les mer her) – dette vil imidlertid ikke automatisk lukke bestillingen, da fysiske produkter kan måtte returneres og kontrolleres.

Still need help? Contact Us Contact Us