Depositum, refusjoner, utvide betaling/leieperiod

Betalinger gjennomført av kunden på websiden og som trekkes direkte av kundens kredittkort i handlekurven har flere fordeler. Har du aktivert depositum reserveres også et beløp på kundens konto. Et depositum fungerer slik at det ikke trekkes penger fra konto, men det har blitt lagt inn en reservasjon på avtalt beløp. Dette avleses på disponibelt beløp. 

Videre forklares det hvordan du trekker depositumet fra kunden, refunderer innbetalt beløp  eller trekker mer penger av kunden, for eksempel ved en forlenget leieperiode. 

Kredittkortbetaling har deretter 3 aktive moduser. Gå inn på Administratormenyen => Trykk på gjeldende ordre => trykk payments

1. Trekk av depositum / Deposit capture - Trekk av reservert beløp, skriv inn beskrivelse av trekk, legg til summen som skal trekkes. Dette utløser trekk av reservert depositumsbeløp på den sum som er beskrevet.

2. Refund / Refusjon - Tilbakebetaling av innbetalt beløp. Merk at pengene må ha blitt overført til din konto først, før det kan føres tilbake. Skriv refusjonsbeskrivelse og sum. Kunden får en automatisk kvittering.

3. Ekstra trekk / extra charge - Skal det betales ekstra på grunn av forlenget leie, andre kostnader, så kan det benyttes extra charge funksjonen. Systemet vil da forsøke å trekke på det lagrede kortet hos NETS. Først må ordren manuelt oppdateres, les om hvordan her, deretter fyller man ut  beskrivelse av trekket av penger og hvilken sum. Kunden vil få en automatisk kvittering. 

Oversikt

Etter du har utført en av de tre overnevnte handlingene kan dere se oversikten hvis du finner veien til Adminmenyen > Order > Information > Note box
Når får kunden pengene fra depositum tilbake?

Bankene oppgir at de bruker så 2-5 virkedager på å slette reservasjonen. Du vil altså ikke få penger tilbakeført på konto, men du vil oppdage at reservasjonen er forsvunnet og du kan disponere de igjen.    

Still need help? Contact Us Contact Us