Hvordan legge inn produkter

Oppsett av utleieprodukt

I denne seksjonen beskriver vi nærmere hvordan man setter opp et utleieprodukt.

I menypunktet går du inn på Products => Products, her får du oversikt over alle produkter tilgjengelig.

I hovedmenyen skilles det mellom tre typer produktnivåer 

Main products - hovedproduktet som skal leies ut

Accessories - tilbehør som kan leies ut eller er inkludert med hovedproduktet. Dette gir gode oppsalgsmuligheter og har egen kalender som spores på individnivå

Consumables  - produkter som selges - se egen veileder

Legg til produkter

Trykk “Add Product” og en pop-up vil åpnes. Her angir du et produktnavn og spesisfiserer hvilken type dette er “Main Product, Accessory or Consumable”. 

Etter å ha opprettet produktet, vil du bli tatt videre til Products - siden der du kan angi produktinformasjonen som kan konfigureres på flere måter. Her følger en oversikt over de ulike feltene

  • Description - Hovedbeskrivelsen av produktet
  • Usage areas - Beskrivelse av aktiviteter eller ekstra informasjon, vises i webshop under "Bruksområder"
  • More details - Flere detaljer eller ekstra informasjon, vises i webshop under "Flere detaljer"
  • Published / Inactive - Publisering av innholdet gjør det aktivt på nettsiden. Fra du har publisert vil alle endringer være live og lagres/vises i sanntid. Ønsker man å redigere setter man produktet som inactive som skjuler det fra nettsiden. Du kan fremdeles bruke "Preview" for forhåndsvisning.
  • Categories - Produkt Kategorier er filtre på nettsiden. Du kan ha flere kategorier på et produkt.
  • Searchable tags - Her kan du angi søkeord eller kombinasjoner som brukeren søker etter på nettsiden for å finne produktet. Nyttig når et produkt går under flere betegnelser i dagligtalen.
  • Popularity rank - Denne brukes til å sortere produktene på nettsiden. Den med høyest rank vises øverst på listen, for eksempel på fremsiden av webshopen. 
  • Purchase time - Antall dager du behøver for å skaffe et nytt produkt når du bruker virtuelle produkter. Se mer under artikel om inventar.
  • Display retail price - om du også selger produktet er dette en måte å vise frem kjøpsprisen på. Den har derimot ingen påvirkning på kjøp i handlekurven og er valgfritt.

Bilder og videoer

Bilder og videoer legges til under seksjonen Multimedia

Nye bilder/videoer legges til med “ADD” knappen. Her kan du så laste opp bilder fra din datamaskin, sette inn en link, eller linke til Youtube eller Vimeo. For bilder er godkjente format *.png og *.jpg. 

  • The Inactive button gjør at endringer man gjør vil være skjult for brukeren. Når du er klar og du ønsker bildet/video skal vises på nettsiden så settes bildet til "Published". Det vises et "dummy" bilde om du ikke har satt noe bilde med status "published" for et produkt på nettsiden.
  • Type -  her velger man hvilken type multimedia man ønsker og hvor de publiseres på nettsiden:

Product presentation picture. Vises på topp på produktsiden. Du kan ha flere bilder i en karusell slik at kunden kan bla seg fram:

Product instruction multimedia. Vises nederst på nettsiden. Ved å legge til tekst kan man kommentere bildet. Brukes gjerne for instruksjonsbilder, Youtube eller Vimeo:

  • Display order - I hvilken rekkefølge du ønsker bildene/videoen skal vises på nettsiden.
  • Oppdatere multimedia. Om du ønsker å endre bilde/video, trykker man på blyanten, øverst til høyre på bildet så vises multimedia settings pop-up. 

  • Slette multimedia. Trykk “X” button øverst til høyre på bildet så slettes bildet/videoen.

Tilbehør for salg og utleie

Denne seksjonen oppretter assosiasjoner og bestemmer hva som skal følge med produktet i form av inkludert tilbehør, hva som du anbefaler av tilbehør som kunden legger til selv og vises under "legg til tilbehør" på nettsiden, eller salgsprodukter. Velg ADD for å legge inn koblingen. Husk at du må opprette egne produkter/tilbehør først for disse og at de også må fylles opp med inventar.

Pris

Sett opp pris på produktet

  • Custom list price for display - Her kan du velge hvordan du ønsker prisen skal vises før man har valgt leieperiode. Dette er valgfritt og har ingen innvirkning på priskalkylen. Du står fritt til å velge tall og bokstaver som fra 99,- per dag, eller "Ta kontakt", fra 33kr per time
  • Start date - Første dag prisen er gyldig
  • End date - Siste dag prisen er gyldig
  • Price - Basisprisen per dag - benyttes til å beregne alle kombinasjoner av leieperioden
  • Deposit - Depositum - reservasjon på kortet. Kan settes ned til kr 1 og brukes til å lagre kortet for mulig reautorisasjon ekstra belastning, forlengelse av leie osv.

I listen får man oversikt over alle priser, og hvilke justeringer som er gjort med tiden.  To viktige aspekter

1. Du må ha en gyldig pris - uten gyldig pris vises kr 45 på nettsiden som standard - dette for ikke å gi feilmeldinger på lasting av siden.

2. Når man bytter pris så må man sette utløpsdato av forrige pris og start dato av ny pris til samme dato slik at de overlapper. Du kan også gå inn og bare redigere eksisterende pris om du ikke ønsker å holde system på listepriser.

Pricing multiday discount / pricing discounts

Pricing multiday discount brukes for å gi rabatt for lengre tidsleie. Det er rabatt på hovedprisen "Daily Default"  

For eksempel kan man gi rabatt på dag 2, eller 3 for å gi helgerabatter, eller endre day 2- 7 for ukesrabatt. Ved å gi 50% rabatt på dag tre, vil kunde betale for 2.5 dager ved tre dagers leie.

"Day 7" styrer dagsprisen for lengre tids leie over en uke. Dette er en prismotor som er benyttet og kjent fra leiebilindustrien der etter dag 7 er dagsprisen den samme.

NB! - du kan ha andre prislogikker slik at multiday ikke gjelder som et del av ditt oppsett. Hør med Sharefox Support om du er usikker

Aktiviteter/Blogg

Bruker du aktiviter/blogger som inspirasjon og ønsker å linke direkte til et produkt opprettes lenken her. Velg Add for å legge til lenke.

Produktet er klart

Slik ser produktet ut når det er ferdig oppsatt. Husk å legge inn inventar for at man kan bestille.

Still need help? Contact Us Contact Us