Forklaringer på ordrestatuser - hvilken skal du bruke når

Nedenfor finner du detaljerte forklaringer på ordrestatuser for online og manuelle ordre:

  • Online ordre: Bestilt online av kundene dine i Nettbutikken
  • Manuelle ordre: Registrert manuelt i Admin systemet

Online Ordrestatuser

I Handlekurv (In cart)

Order status "In cart" indikerer at varene er lagt i handlekurven i nettbutikken av kunden din.

✅ Kan utløpe basert på nettstedets konfigurasjoon

  • Standard utløpstid for handlekurv er satt til 20 minutter
  • Tidsinnstilling kan justeres for ditt nettsted.

✅ Reservert

  • Varene er reservert under bestillingsprosessen og frigis om ordren ikke fullføres.


Gjenåpnet (Reopened)

En ordre gjort i Admin kan legges tilbake i handlekurven slik at sluttkunden kan logge inn og betale. Bruk statusen “Gjenåpnet” for å oppnå dette

✅ Reservert

  • Denne ordren utløper aldri og varene er reservert.


Forespørsel (Request)

Bookingsiden kan konfigureres til å ikke be om betaling online, men for online forespørsler om bestillinger. Forespørslene kommer inn i Admin man kan derfra akseptere eller ikke akseptere ordren.

  • Slike forespørsler reserverer ikke varene før ordren eventuelt endres til Reservert.

Manuelle Ordrestatuser

Utkast (Draft)

Ordrestatus "Utkast" indikerer at ordren ikke er ferdig behandlet, og varenes reservasjon vil utløpe etter en viss tidsperiode hvis en annen status ikke er valgt i tide. Denne statusen er kun tilgjengelig i Admin.

✅ Kan Utløpe basert på nettstedets regler

  • Standard utløpstid for utkast er satt til 40 minutter
  • Tidsinnstillingen kan justeres for ditt nettsted via support.

✅ Reservert basert på nettstedets regler

  • Dette er en innstilling du kan endre selv. Som standard vil varer være reservert


Tilbud (Offer)

Indikerer at ordren ikke er plassert ennå, men den kan sendes til en potensiell kunde for godkjenning.

✅ Reservert

  • Denne ordren utløper aldri og varene er reservert.

Online & Manuelle Ordrestatuser

Reservert (Booked)

Dette er hovedordrestatusen, automatisk satt under både online eller manuell ordreplassering. Den indikerer at ordren er satt.

✅ Kontrakt med kunde

✅ Reservert varer

✅ Inntekt inngår i rapportering

Når ordren er fullført, anbefales det å endre status til Lukket.


Lukket (Closed)

Status indikerer at det ikke er flere kontraktsforpliktelser som gjenstår i forhold til denne ordren.

✅ Kontrakt med kunde

✅ Inntekt inngår i rapportering

Varene i denne ordren er ikke lenger reservert.


Kansellert (Cancelled)

Ordrer som opprinnelig ble plassert, aldri betalt (enten online eller offline) og nå kansellert. Eksempel: Kunden ombestemte seg, men ordren ble inkludert i forretningsrapportering.

Merk: hvis en betaling allerede er gjort, bruk Handlinger > Kanseller Leveranser. Dette vil la deg korrigere i forhold til refusjon og rapportering.

✅ Innledende kontrakt gjort med kunde, til slutt kansellert


Test (Test)

"Test" status bør bare brukes til testformål, enten under onboarding eller etter at nettstedet ditt er live. Ordrevarer er aldri reservert


Avbrutt (Dropped) (systemstatus - kan ikke endres)

Systemgenerert status brukt når en ordre blir avbrutt automatisk, f.eks der kunden har forlatt handlevognen, eller et utkast der tiden har gått ut.

Still need help? Contact Us Contact Us